Friday, March 20, 2020

Pekerja Malaysia tidur di stesen MRT S'pore selepas penutupan sempadan


PETALING JAYA - Sejak penguatkuasaan perintah kawalan gerakan (MCO) pada Rabu (18 Mac), beberapa pekerja Malaysia di Singapura telah tidur di luar stesen MRT, lapor Today Online.

Penjaga Storekeeper Armel Sharil, 31, berkata bahawa dia menunggu sehingga pintu logam Stesen MRT Kranji ditutup pada pukul 1 pagi sebelum meletakkan kadbod di lantai untuk tidur.

"Saya akan bangun kira-kira pukul 5 pagi, ketika stesen dibuka," katanya dipetik oleh portal berita Singapura.

Beliau berkata majikannya masih mencari penginapan untuknya.

Armel, yang tidak mempunyai masa untuk mengemas barang-barangnya, hanya mempunyai dompetnya, telefon tanpa akses Internet, pengecas mudah alih, tabung rambut lilin kecil dan minuman keras yang baru saja dibeli.

"Saya akan terus bekerja di sini walaupun kekunci itu dilanjutkan kerana saya perlu memberi makan keluarga saya pulang ke rumah."

"Saya sangat letih tetapi saya tidak boleh tidur kerana saya sangat merindui mereka," katanya.

Armel adalah salah seorang daripada 20 rakyat Malaysia yang menghabiskan hari Rabu (18 Mac) malam di sekitar stesen.

MCO, yang menghalang rakyat Malaysia daripada meninggalkan negara itu dari 18 Mac hingga 31 Mac dan orang asing memasuki sempadannya, mencetuskan kemusnahan melintasi jalan raya.

Stesen MRT Kranji merupakan salah satu tempat utama bagi orang-orang yang melakukan perjalanan masuk dan keluar dari Singapura ke Johor Baru.

Portal itu melaporkan bahawa sepasang pegawai dari Komando Keselamatan Pengangkutan Awam (TransCom) - sebuah unit di bawah Pasukan Polis Singapura - telah membetulkan pekerja satu persatu untuk meminta butiran manakala dua kumpulan warga Singapura dilihat menyerahkan beg tidur, air dan makanan ringan.

Terdapat juga anggota polis yang melakukan rondaan di kawasan itu dan melakukan pemeriksaan rawak Pada hari Selasa (17 Mac), Menteri Tenaga Kerja Josephine Teo mengumumkan pada taklimat petugas Covid-19 berbilang kementerian bahawa kerajaan Singapura akan menyokong majikan yang perlu mencari penginapan untuk pekerja Malaysia mereka, dengan memberi mereka $ 50 untuk setiap pekerja setiap hari.

Portal itu juga berkata 20 buah hotel asrama dan bajet hampir ditempah sepenuhnya sehingga akhir bulan ini, selepas mendapat panggilan dari pekerja Malaysia atau majikan Singapura mereka yang mencari penginapan sementara.

Mesin basuh pinggan mangkuk, Sarala, 36, berkata bahawa dia memilih untuk tidur di stesen itu kerana dia sudah biasa dengan wajah orang-orang yang berubah setiap hari dari Johor Baru ke Singapura.

"Stesen ini tenang di malam hari, jadi ia aman untuk tidur di sini. Orang Malaysia yang lain yang tidur di sini juga orang yang saya lihat sebelum ini," katanya sambil menambah bahawa tandas di stesen di pagi hari sangat ramai ketika dia pergi ke basuh untuk bekerja pada waktu pagi.

Seorang lagi pekerja yang ingin dikenali sebagai Chandra, 49, berkata mereka tidak mempunyai pilihan selain tidur di sana sehingga mereka mendapati tempat tinggal.

Ibu dari empat, yang bekerja sebagai pembersih, terpaksa mandi pada waktu pagi di tempat kerja - sebuah pejabat yang terletak di Pioneer berhampiran Tuas.

Menghadapi kesulitan ini bukan masalah besar bagi mereka, kerana mereka bersyukur untuk terus bekerja.

Walau bagaimanapun, ini tidak berlaku untuk Mohana Ambigai Dewi yang berumur 25 tahun.

Pembersih sekolah ditamatkan pada hari Rabu apabila dia gagal muncul untuk bekerja pada tengah hari pada hari Selasa.

"Kesesakan lalu lintas di Causeway terlalu panjang. Bateri telefon saya mati, jadi saya tidak boleh menghubungi bos saya untuk memberitahu dia bahawa saya tidak dapat bekerja."

"Apabila saya muncul pagi ini (Rabu) untuk menjelaskan keadaan saya, dia hanya memberitahu saya bahawa syarikat telah membatalkan permit kerja saya," katanya.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.