Friday, May 8, 2020

Penyelidik Covid-19 yang belajar di Singapura mati ditembak di AS





Seorang penolong profesor penyelidikan yang belajar di Singapura ditemui mati dengan beberapa kesan tembakan di rumahnya di Amerika Syarikat Sabtu lalu.

University of Pittsburgh mengatakan Dr Bing Liu, yang bekerja di jabatan biologi komputasi dan sistem, hampir membuat "penemuan yang sangat signifikan" ke dalam coronavirus baru sebelum kematiannya.

Ini memicu spekulasi pembunuhannya mungkin merupakan pembunuhan, dan teori konspirasi muncul.

Pegawai polis telah menolak anggapan tersebut dan mengklasifikasikan kes itu sebagai bunuh diri.

Dalam satu kenyataan kepada The New Paper, Jabatan Polis Perbandaran Ross mengatakan bahawa Dr Liu, 37, warga negara China, dijumpai dengan luka peluru di kepala, leher, batang tubuh dan kaki.

Seorang kenalan, jurutera perisian, Hao Gu, 46, dipercayai telah menembak Dr Liu sebelum bunuh diri dengan luka tembakan di kepala di keretanya berhampiran.

Penyiasat percaya bahawa Gu dan Dr Liu telah "berselisih panjang mengenai pasangan intim" sebelum penembakan.

Oleh kerana kedua-dua lelaki itu bukan warganegara AS, siasatan telah diserahkan kepada pihak berkuasa persekutuan untuk meninjau.

Polis mengatakan: "Kami tidak menemui bukti yang jelas bahawa peristiwa tragis ini ada kaitannya dengan ... apa-apa kerja yang dilakukan di University of Pittsburgh dan krisis kesihatan semasa."

The Pittsburgh Post-Gazette mengatakan isteri Dr Liu tidak ada di rumah semasa penggambaran. Mereka tidak mempunyai anak.

Dilaporkan satu-satunya anak yang ibu bapanya masih tinggal di China, Dr Liu berpindah ke Pittsburgh sekitar enam tahun yang lalu.

Dia mempunyai sarjana dan doktor falsafah dalam bidang sains komputer dari Universiti Nasional Singapura (NUS).

Dalam satu kenyataan di laman webnya, University of Pittsburgh mengatakan: "Bing berada di ambang membuat penemuan yang sangat penting untuk memahami mekanisme selular yang mendasari jangkitan SARS-CoV-2 dan asas selular dari komplikasi berikut.

"Kami akan berusaha untuk menyelesaikan apa yang dia mulakan dalam upaya untuk memberi penghormatan kepada kecemerlangan ilmiahnya. Kehilangannya akan dirasakan di seluruh komuniti ilmiah."

TEORI KONSPIRASI
Pembunuhan Dr Liu terjadi di tengah tuduhan pemerintah AS bahawa coronavirus berasal dari makmal di China.

China sebelum ini menuduh tentera AS membawa virus itu ke bandar Wuhan, yang menjadi penyebab wabak tersebut.

Jadi teori konspirasi mengenai kematian Dr Liu hampir tidak mengejutkan, dengan pengguna di platform media sosial China Weibo dan laman web microblogging yang berpusat di AS menyindir bahawa itu adalah pembunuhan.

Seorang pengguna Weibo menulis: "Sepertinya ia keluar dari Mission Impossible. Mungkin dia mengetahui bahawa virus itu berasal dari makmal Amerika."

Yang lain mencadangkan dia dibunuh oleh orang Cina kerana dia akan mengetahui bahawa virus itu dibuat di China.

Kedua-dua senario ini tidak terlalu penting, kerana penyelidikan Dr Liu tidak tertumpu pada asal virus tetapi pada interaksi dan kesan selularnya.

Profesor sains komputer NUS David Hsu, yang mengawasi Dr Liu selama waktunya di sini, membantah tuntutan ini.

"Banyak yang telah ditulis di media berita, dan lebih banyak lagi yang terdapat di media sosial dengan perincian yang menarik dan sensasional. Sebilangan besar adalah kepalsuan murni," katanya kepada TNP malam tadi.

"Inilah kebenaran yang dapat saya sampaikan kepada anda: Ini adalah kejutan dan tragedi yang tidak dapat diucapkan kepada keluarganya dan saya."

Prof Hsu berkata NUS dengan bangga menjadikan Dr Liu sebagai alumni, memanggilnya sebagai penyelidik yang cerdas yang bersikap mandiri dan sentiasa bersedia untuk menolong orang lain. Dia mempunyai keluarga yang penyayang dan bahagia serta masa depan yang hebat di hadapannya.

"Sayangnya, semua ini telah dipotong oleh kekerasan yang tidak masuk akal ini," kata Prof Hsu.

"Saya sukar untuk menerima bahawa manusia luar biasa seperti ini telah pergi dengan cara ini."

Artikel ini pertama kali diterbitkan dalam The New Paper. Kebenaran diperlukan untuk pembiakan semula.


No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.