Saturday, February 17, 2024

Lebih banyak baucar CDC, rebat cukai pendapatan: Perkara yang perlu anda ketahui tentang Belanjawan 2024 singapura


 Di tengah-tengah persekitaran antarabangsa yang bermasalah dan ekonomi global yang lemah, Timbalan Perdana Menteri dan Menteri Kewangan Lawrence Wong mengumumkan pada hari Jumaat (16 Feb) bahawa Bajet 2024 adalah mengenai membantu rakyat Singapura dengan kebimbangan kos sara hidup mereka.


Dalam ucapan dua jamnya, Wong mula berkata bahawa tahun lalu bukanlah sesuatu yang mudah, dan ekonomi Singapura berkembang pada kadar sederhana 1.1 peratus dan mengelak kemelesetan.

"Saya tahu bahawa banyak isi rumah merasakan tekanan kos sara hidup yang lebih tinggi," katanya.

Oleh itu Bajet 2024 adalah "mengambil langkah konkrit untuk membina masa depan kita bersama" tambahnya, sambil menunjukkan bahawa kerajaan telah berjaya meningkatkan langkah bantuannya berikutan "pendapatan tidak dijangka" daripada pemulihan kukuh Singapura selepas Covid-19.

Berikut ialah beberapa pengumuman penting daripada Belanjawan 2024.

Membantu isi rumah dengan kos sara hidup

Sesetengah rakyat Singapura akan mendapat "bayaran khas kos sara hidup" antara $200 dan $400.

Ini adalah untuk warganegara yang layak berumur 21 tahun ke atas pada tahun 2024 yang tinggal di Singapura, yang tidak memiliki lebih daripada satu hartanah dan dengan pendapatan boleh taksiran sehingga $100,000.

Ini adalah sebahagian daripada peningkatan $1.9 bilion kepada Pakej Assurance, yang diperkenalkan pada 2020 untuk mengimbangi kenaikan GST.

Tambahan $600 dalam Skim Baucar Majlis Pembangunan Masyarakat (CDC) juga akan diagihkan kepada isi rumah.

Baucar akan diagihkan dalam dua peringkat yang sama sebanyak $300, dengan yang pertama pada akhir Jun tahun ini, dan yang kedua dikeluarkan pada Januari 2025.

Untuk membantu isi rumah Lembaga Perumahan menghadapi peningkatan dalam bil utiliti mereka, Wong mengumumkan rebat U-Save sekali sahaja sehingga $950.

Ini akan diagihkan pada bulan April, Julai, Oktober dan Januari.

Isi rumah HDB yang layak juga akan menerima rebat sekali sahaja untuk Caj Perkhidmatan dan Pemeliharaan (S&CC), untuk mengimbangi 0.5 bulan S&CC pada Januari 2025.

Untuk membantu rakyat Singapura menghadapi bil perubatan dan premium insurans yang lebih kecil, semua warga Singapura dewasa berumur 21 hingga 50 tahun akan mendapat Bonus MediSave sekali sehingga $300.

Sokongan untuk keluarga

Bantuan untuk keluarga berpendapatan rendah akan datang dalam bentuk Pakej Kemajuan ComLink+ - orang dewasa yang layak akan menerima bayaran suku tahunan sehingga $600 melalui gabungan tunai dan CPF jika mereka memperoleh pekerjaan dan kekal bekerja.

Kerajaan juga akan menyediakan keluarga muda Baucar Skim Perumahan Sementara (Pasaran Terbuka) Parenthood selama setahun, yang membolehkan mereka menyewa flat sementara menunggu flat Bina-untuk-Tempahan (BTO) mereka siap.

Had yuran penjagaan anak bulanan di prasekolah yang disokong Kerajaan juga akan diturunkan kepada $640 untuk pengendali utama dan $680 untuk pengendali rakan kongsi pada 2025.

Dengan penurunan yuran, perbelanjaan prasekolah sehari penuh untuk keluarga dwi-pendapatan akan setanding dengan kos gabungan yuran sekolah rendah dan penjagaan pelajar selepas sekolah, kata TPM Wong.

Subsidi prasekolah juga akan diberikan kepada semua kanak-kanak daripada keluarga berpendapatan rendah, kata Wong.

Perubahan CPF untuk warga Singapura yang lebih tua

Wong mengumumkan bahawa kerajaan akan membuat beberapa langkah untuk "merasionalkan sistem Kumpulan Wang Simpanan Pusat (CPF).

Kerajaan akan menutup Akaun Khas untuk mereka yang berumur 55 tahun ke atas mulai 2025.

Ini bermakna semua ahli CPF akan mempunyai tiga akaun CPF pada satu-satu masa, dengan Akaun Persaraan (RA) akaun tunggal simpanan pegangan yang bertujuan untuk pembayaran persaraan. Dua lagi ialah Akaun Biasa (OA) dan Akaun MediSave (MA).

Kadar caruman CPF untuk pekerja kanan berumur 55 hingga 65 tahun akan dinaikkan lagi sebanyak 1.5 mata peratusan pada 2025.

Wong juga mengumumkan bahawa Jumlah Persaraan Dipertingkat juga akan dinaikkan mulai 2025 - empat kali ganda Jumlah Persaraan Asas.

Pakej Majulah untuk 'warga emas muda'

Wong mengumumkan semua rakyat Singapura yang lahir 1973 atau lebih awal akan mendapat rangsangan untuk bersara melalui Pakej Majulah.

Untuk membantu warga emas yang memperoleh pendapatan sehingga $6,000 sebulan mengumpul lebih banyak simpanan persaraan, Bonus Dapatkan dan Simpan akan diberikan kepada mereka.

Bonus simpanan persaraan sekali sahaja antara $1,000 dan $1,500 juga akan diberikan kepada warga emas dengan simpanan persaraan di bawah Jumlah Persaraan Asas.

Kedua-duanya pada tahun 1973 atau lebih awal juga akan menerima bonus MediSave sekali sebanyak $750, tetapi mereka yang kurang mampu akan menerima jumlah peringkat yang lebih tinggi iaitu $1,500.

Pakej Majulah akan memanfaatkan kira-kira 1.6 juta rakyat Singapura, dengan jumlah kos seumur hidup $8.2 bilion, kata Wong.

Sokongan untuk pekerja

Rakyat Singapura berumur 40 tahun ke atas akan mendapat tambah nilai yang ketara sebanyak $4,000 dalam kredit SkillsFuture sedia ada mereka pada bulan Mei.

Wong berkata, tidak seperti kredit $500 sedia ada, jumlah tambahan hanya boleh digunakan untuk "program latihan terpilih dengan hasil kebolehpasaran yang lebih baik".

Ini termasuk diploma sambilan dan sepenuh masa, pasca diploma, program sarjana muda, dan kursus sektor Model Gaji Progresif.

Kerajaan juga akan menyediakan elaun bulanan untuk warga Singapura 40 dan ke atas yang mendaftar dalam pendidikan sepenuh masa.

kursus skillfuture

Wong berkata bahawa ia akan bersamaan dengan 50 peratus daripada purata pendapatan individu dalam tempoh 12 bulan terkini, dihadkan pada $3,000 sebulan.

Setiap individu boleh menerima sehingga 24 bulan elaun latihan sepanjang hayat mereka, tambahnya.

Terdapat juga sokongan untuk pekerja yang diberhentikan - dalam bentuk skim sokongan kewangan sementara bagi mereka yang menganggur secara sukarela semasa mereka menjalani latihan atau mencari pekerjaan yang lebih sesuai.

Butiran lanjut akan diumumkan lewat tahun ini.

Terdapat juga langkah baharu untuk memastikan kesaksamaan pendapatan dan mobiliti.

"Ketaksamaan pendapatan kami, seperti yang diukur oleh pekali Gini, telah merosot ke paras terendahnya dalam tempoh dua dekad," kata TPM Wong.

"Tambang Kerja dan Gaji Progresif adalah strategi utama kami untuk meningkatkan pekerja bergaji rendah kami. Strategi ini berkesan. Saya akan membuat beberapa pelarasan untuk memastikan mereka terus memberikan hasil."

Ini termasuk meningkatkan pembayaran tambang kerja untuk pekerja kanan bergaji rendah, dan melaraskan gaji untuk pekerja bergaji rendah.

Untuk membawa graduan ITE ke arah kerjaya dan trajektori gaji yang lebih baik, Wong juga mengumumkan tambah nilai $5,000 ke akaun pendidikan pasca menengah mereka apabila mereka mendaftar dalam program diploma.

Perubahan kepada cukai pendapatan peribadi

Akan ada rebat cukai pendapatan peribadi sebanyak 50 peratus untuk Tahun Taksiran 2024, yang akan dihadkan pada $200.

Ambang pendapatan tahunan untuk pelepasan cukai berkaitan tanggungan juga akan dinaikkan daripada $4,000 kepada $8,000. Ini akan berkuat kuasa mulai Tahun Penilaian 2025.

Langkah ini akan menelan belanja kerajaan sebanyak $350 juta, kata Wong.

Semua anggota tentera negara akan menerima kredit tunai

Semua anggota kerahan negara, dahulu dan sekarang, akan menerima kredit tunai $200 untuk mengiktiraf sumbangan mereka kepada pertahanan Singapura.

Kredit akan ditambahkan pada aplikasi LifeSG, dan boleh dibelanjakan di lebih 100,000 kedai dalam talian atau fizikal yang menerima pembayaran melalui PayNow UEN QR atau NETS QR.

"Saya berharap ini akan memberi sedikit cara dalam menyatakan penghargaan dan terima kasih kami kepada anggota perkhidmatan negara kita serta keluarga mereka atas semua yang telah mereka lakukan, dan akan terus lakukan untuk negara kita," kata Wong.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.