Saturday, May 18, 2024

Singapura berdepan gelombang baharu Covid-19

 

"Kami berada di bahagian permulaan gelombang di mana ia semakin meningkat," kata Encik Ong. "Jadi saya akan katakan gelombang itu akan memuncak dalam dua hingga empat minggu akan datang, yang bermaksud antara pertengahan dan akhir bulan Jun."


Kementerian Kesihatan (KKM) berkata bagi melindungi kapasiti katil hospital dan sebagai langkah berjaga-jaga, hospital awam diminta mengurangkan kes pembedahan elektif tidak mendesak mereka dan memindahkan pesakit yang sesuai ke kemudahan seperti kemudahan penjagaan peralihan atau pulang ke rumah melalui Penjagaan Pesakit Dalam Bergerak. @ Rumah.


Encik Ong menggesa mereka yang paling berisiko menghidap penyakit teruk, termasuk individu berumur 60 tahun ke atas, individu yang lemah dari segi perubatan dan penduduk kemudahan penjagaan warga emas, untuk menerima dos tambahan vaksin Covid-19 jika mereka belum melakukannya dalam 12 bulan lepas.


MOH berkata anggaran jumlah kes Covid-19 pada minggu 5 Mei hingga 11 Mei meningkat kepada 25,900 kes, berbanding 13,700 kes pada minggu sebelumnya. Purata kemasukan harian Covid-19 di hospital meningkat kepada kira-kira 250 daripada 181 minggu sebelumnya. Purata kes unit rawatan rapi harian (ICU) kekal rendah iaitu tiga kes, berbanding dua kes pada minggu sebelumnya.


Encik Ong berkata jika jumlah kes Covid-19 meningkat sekali ganda, Singapura akan mempunyai 500 pesakit dalam sistem penjagaan kesihatannya, yang mana Singapura boleh kendalikan. Bagaimanapun, jika bilangan kes meningkat dua kali ganda untuk kali kedua, akan ada 1,000 pesakit, dan "itu akan menjadi beban yang besar kepada sistem hospital", katanya.


Kapasiti pesakit dalam dan hospis harian juga dijangka meningkat masing-masing sekitar 5 dan 12 peratus menjelang 2025.

SINGAPURA


"Seribu katil bersamaan dengan satu hospital serantau," kata Encik Ong. "Jadi saya fikir sistem penjagaan kesihatan perlu mempersiapkan diri untuk apa yang akan datang."


Tiada rancangan untuk sebarang bentuk sekatan sosial atau apa-apa jenis langkah mandatori lain buat masa ini, kerana Covid-19 dianggap sebagai penyakit endemik di Singapura, katanya, sambil menambah bahawa mengenakan langkah tambahan akan menjadi pilihan terakhir.


Encik Ong berkata dengan Singapura sebagai hab pengangkutan dan komunikasi, ia akan menjadi salah satu bandar yang mendapat gelombang Covid-19 lebih awal daripada yang lain.


“Jadi Covid-19 hanyalah sesuatu yang perlu kita hadapi. Setiap tahun, kita sepatutnya menjangkakan satu atau dua gelombang,” katanya.


Encik Ong bercakap kepada media di luar Persidangan Komuniti dalam Tinjauan 2024 – Berkembang Bersama Usia: Membina Dunia Penuaan Aktif di Tepi Sungai Furama.


Di peringkat global, varian Covid-19 yang dominan masih JN.1 dan sub-keturunannya, termasuk KP.1 dan KP.2. Pada masa ini, KP.1 dan KP.2 menyumbang lebih dua pertiga daripada kes di Singapura.


Sehingga 3 Mei, Pertubuhan Kesihatan Sedunia telah mengklasifikasikan KP.2 sebagai varian di bawah pemantauan. Pada masa ini tiada tanda-tanda, secara global atau tempatan, bahawa KP.1 dan KP.2 lebih mudah berjangkit atau menyebabkan penyakit yang lebih teruk daripada varian lain yang beredar, kata MOH.


Orang ramai juga digesa untuk melaksanakan tanggungjawab peribadi dan sosial, termasuk menjaga kebersihan diri, mengurangkan interaksi sosial apabila berasa tidak sihat, dan memakai topeng jika terdedah dari segi perubatan, di kawasan sesak, atau apabila bergejala.


Memandangkan musim cuti Jun semakin hampir, mereka yang melancong ke luar negara diingatkan supaya berwaspada dan mengamalkan langkah berjaga-jaga perjalanan yang berkaitan. Nasihat kesihatan KKM untuk pelancong boleh didapati di www.moh.gov.sg/diseases-updates/travel-advisory


No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.