Sunday, March 18, 2012

Matlamat kehidupan dan Impian: Lima Langkah-langkah untuk mencapai matlamat
















Adakah anda meluangkan masa untuk duduk dan berfikir tentang apa yang anda mahu capai dalam hidup? mungkin anda mempunyai kehidupan yang sibuk,dan kita rasa macam zon di hadapan televisyen atau melayari web.Jika anda tidak mempunyai lagi, hari ini! Ia hanya akan mengambil masa kira-kira 10-15 minit, dan ia boleh membuat semua perbezaan di dunia.

Ia bukan yang keras. Anda mungkin mempunyai sedikit idea apa yang anda mahu capai, tetapi anda tidak mungkin telah ditulis di atas kertas. Atau mungkin anda telah membuat senarai matlamat sudah, tetapi anda tidak dikemaskini dalam seketika. Nah, sekarang adalah masa untuk melakukannya.

1. Apa yang anda lakukan dahulu? Dengan baik, berfikir tentang apa yang anda ingin orang katakan tentang anda pada waktu pengkebumian anda. Saya tahu yang berbunyi sedikit menyedihkan tetapi ia adalah benar. Bayangkan anda berada di akhir hayat anda, melihat ke belakang. Apa yang anda mahu anda telah dicapai dalam hidup? Apakah jenis orang yang anda ingin telah? Adakah anda ingin anda telah mengembara di dunia dan budaya lain yang berpengalaman? Adakah anda ingin bahawa anda telah membelanjakan lebih banyak masa dengan rakan-rakan dan keluarga?Utama ialah: mula hidup anda supaya anda benar-benar akan mencapai matlamat anda dan ingat untuk menikmati setiap saat.

2. Sekarang bahawa anda telah diberikan difikirkan, menulis beberapa idea untuk matlamat hidup anda ingin mencapai sebelum anda mati.A beberapa kawasan bermula dengan: keluarga, perjalanan, profesional, pembangunan diri, minda, pendidikan, kerohanian, hobi, kebajikan, dan rekreasi. Saya pasti anda boleh berfikir lebih, tetapi ini adalah hanya beberapa tajuk yang bermula.

3. Mengembangkan dan memperbaiki senarai anda. Setelah brainstorm, anda boleh memangkas ke bawah, tetapi anda juga boleh berkembang. Buku Saya sangat mengesyorkan adalah sebuah buku yang berjudul "The Magic think big" oleh David Schwartz. Beliau mempunyai beberapa tips yang sangat baik untuk bermimpi besar dalam semua aspek kehidupan.

4. Buat waktu. Mengkaji semula senarai anda dan memutuskan apa yang anda mahu capai dalam tempoh 10 tahun akan datang. Bagaimana kira-kira 5 tahun? Dua tahun? Satu tahun? Bagaimana pula dengan bulan ini? Ada anda mempunyai. Sekarang anda mempunyai pelan yang cukup pepejal yang ditetapkan untuk diri sendiri.

5. Last but not least: Ambil TINDAKAN! Sekarang memecahkan matlamat bulanan anda rendah lanjut lagi dan membuat senarai tugasan untuk minggu ini. Apa yang boleh dilakukan setiap hari untuk meneruskan matlamat anda? Jika anda boleh mendapatkan hanya satu perkara yang dilakukan anda pada senarai tugasan, kemudian anda satu langkah ke hadapan untuk membuat mereka impian menjadi kenyataan!Membuat rancangan dan mengambil langkah-langkah ke arah mencapai impian anda HARI INI!

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.