Friday, January 4, 2013

2013 Ramalan: hacker akan serang telefon bimbit anda


Sains dan teknologi telah benar-benar mengubah kehidupan manusia dalam beberapa generasi yang lalu, dan ramalan masa depan digunakan untuk diukur dalam beberapa dekad. Tetapi perubahan besar tiba lebih cepat dan lebih cepat hari ini. Jadi di sini kita telah beralih unjuran kami untuk jangka masa terdekat, kerana kami betul-betul di ambang beberapa perkara luar biasa. Ini adalah trend dan peristiwa untuk menonton keluar untuk tahun 2013. Lihat mereka semua di sini.


Pada tahun 2009, pertandingan tahunan Pwn2Own keselamatan siber yang disediakan penggodam dengan pukulan pada telefon pintar retak. Mereka gagal. Pada bulan September, acara yang ditawarkan telefon sebagai sasaran lagi. Kali ini, peserta merampas kawalan mereka, berjaya mengeksploitasi kelemahan dalam kedua-dua sistem operasi yang paling popular, IOS dan Android.Bagi sebahagian besar, telefon pintar telah terlepas virus dan botnet yang telah dibelenggu komputer meja selama beberapa dekad. Nasib yang mungkin tidak memegang keluar pada tahun 2013. Keluk pembelajaran profesional keselamatan siber dan penjenayah siber mengesan cukup rapat. Jika orang baik mempunyai digodam IOS dan Android, orang jahat dengan cepat akan ikut.

Malware mudah alih yang pertama cuba pencerobohan yang biasa, mencuri maklumat kenalan dan gambar dari peranti. Tetapi profesional keselamatan siber menjangkakan pelbagai hacks konvensional serta. Dalam beberapa tahun kebelakangan ini, penyelidik telah mendapati cara-cara untuk menjadikan telefon pintar, dengan kamera, GPS mereka, dan meter pecutan, menjadi pengintip mudah alih.

Penyelidik dari Universiti Indiana dan Pusat Peperangan Permukaan Tentera Laut, sebagai contoh, mencipta PlaceRaider, yang membolehkan kamera telefon pintar untuk mengambil gambar secara tersembunyi. Program bukti-of-konsep kemudian jahitan mereka ke dalam perwakilan 3-D lokasi pengguna, membolehkan penyerang untuk mengenal pasti maklumat berharga dalam persekitaran. Dalam demonstrasi lain, penyelidik dari Georgia Tech digunakan pecutan telefon pintar duduk di sebelah keyboard untuk mengesan getaran ketukan kekunci individu. Mereka mengenal pasti teks yang ditaip dengan sehingga 80 peratus ketepatan.

Pada persidangan 2012 TEDGlobal, Malte Spitz, ahli parti Hijau Jerman, menunjukkan dia boleh menggunakan data telekom untuk mewujudkan semula mana beradanya beliau secara terperinci selama enam bulan. Hacker telah begitu juga sudah digunakan malware untuk mengesan lokasi pengguna. Menggabungkan maklumat tersebut dengan data sensor lain, seperti imej dari kamera, boleh memberikan mereka kelihatan belum pernah berlaku dalam kehidupan mangsa mereka.

Sumber berita 

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.