Sunday, March 3, 2013

Imam, 4 anak lelaki dibunuh di Semporna,kata kiram


MANILA, Filipina - Satu imam (pemimpin agama Islam) dan empat orang anaknya terbunuh apabila tentera Malaysia menyerang sebuah kampung di Semporna, Sabah, keluarga Kiram berkata dalam satu sidang akhbar hari Ahad di rumah mereka di bandar Kuala Lumpur

Menurut laporan yang diterima oleh Puteri Jaycel Kiram, anak perempuan Sultan Jamalul Kiram III, dan jurucakap Abraham Idjirani, polis Malaysia secara paksa memasuki rumah seorang awam di Semporna, yang membawa kepada kematian seorang imam dan empat orang anaknya.Satu lagi imam dilaporkan cedera dalam serangan itu."Pelaku konflik adalah pihak berkuasa Malaysia," Idjirani katanya. "Ia bukanlah kesultanan Sulu itu meratakan konflik, ia adalah kerajaan Malaysia."

"Kalau polis Malaysia digunakan toleransi, ketenangan ... Mereka tidak sepatutnya mengambil jenis yang tindakan, "katanya.Laporan dari laman web berita Malaysia yang dibuat tidak menyebut tentang kematian imam dan anak-anaknya, namun.Menurut laporan dari The Star Online dan New Straits Times, lima anggota polis Malaysia terbunuh apabila mereka telah diserang hendap ketika serbuan polis di sebuah kampung di atas tiang di Semporna.Tan Sri Ismail Omar, Ketua Polis Negara, berkata lima anggota polis Malaysia telah menjalankan "penilaian tanah" apabila mereka diserang hendap.

Ismail berkata dua lelaki bersenjata Sulu terbunuh dalam pertukaran, tetapi laporan itu tidak mengenal pasti mereka.Ismail menambah bahawa polis Malaysia telah dikelilingi kampung, di mana mereka memburu selama 10 lelaki, tiga yang bersenjata dan dilihat memakai penyamaran.

Puteri Jaycel, pula berkata, dia terpaksa "tiada perkataan" untuk menggambarkan perkembangan terbaru di Sabah."Saya tidak dapat mencari istilah yang betul untuk meluahkan apa yang saya rasa sekarang. Untuk polis Malaysia untuk melakukan ini kepada imam Muslim, dinamay setahun  nada anak ... Saya tidak mempunyai perkataan untuk meluahkan apa yang saya rasa, "katanya.

Puteri Jaycel juga mendedahkan bahawa pasukan Malaysia telah menangkap Filipina sewenang-wenangnya, walaupun orang-orang yang tidak dikaitkan dengan Tentera Diraja Kesultanan Sulu. -

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.