Sunday, March 10, 2013

Singapura mungkin mengetatkan kawalan di execs asing di tengah-tengah dakwaan berat sebelah



SINGAPURA, 5 Mac (Bernama) - Tuduhan berat sebelah terhadap penduduk tempatan menyumbang separuh daripada aduan yang berkaitan dengan penggajian yang diterima di Singapura tahun lepas, dalam tanda lain bahawa bandar-negeri boleh meneliti lebih rapat firma yang menyewa asing untuk mengisi tinggi membayar pekerjaan .

Data yang disediakan kepada Reuters oleh Perikatan Tiga Pihak bagi Amalan Pekerjaan Adil (TAFEP) datang di tengah-tengah rasa tidak puas hati yang semakin meningkat di kalangan rakyat Singapura mengenai lonjakan dalam asing sepanjang dekad yang lalu.

TAFEP adalah sebuah badan yang disokong oleh Kementerian Tenaga Manusia dan ditugaskan untuk memastikan amalan kerja yang adil di pulau negeri kecil, yang sebagai perniagaan kewangan global, dan hab pengangkutan menarik beratus-ratus ribu pekerja asing yang lebih tinggi bayar.

Singapura telah pun mengambil langkah-langkah untuk membendung permintaan untuk bergaji rendah, pekerja asing berkemahiran rendah melalui levi lebih tinggi kepada syarikat-syarikat dan kuota yang lebih ketat, dan Pemangku Menteri Tenaga Manusia Tan Chuan Jin akan membincangkan dalam pelan terperinci untuk membantu rakyat Singapura yang bercita-cita untuk pekerjaan berbayar yang lebih tinggi apabila bajet kementerian dibincangkan Khamis depan atau Jumaat.

Tapisan meningkat permohonan untuk mengupah warga asing yang mahir - biasanya mereka yang berpendapatan lebih daripada S $ 3,000 ($ 2,400) sebulan - mungkin mencecah bank seperti Citigroup, yang mempunyai kira-kira 10,000 pekerja di Singapura. Pekerja itu adalah dikecualikan daripada levi yang dikenakan ke atas firma-firma mengambil pekerja kos rendah.

"Pada 2012, kira-kira separuh daripada 303 aduan yang diterima oleh TAFEP mengenai peluang yang adil untuk rakyat Singapura," kata seorang jurucakap untuk organisasi.Kementerian Tenaga Manusia berkata dalam jawapan berasingan Reuters bahawa TAFEP akan merujuk majikan responsif kepada kementerian, yang seterusnya akan menyekat bekerja keistimewaan pas firma yang tidak mengendahkan nasihatnya.

TAFEP awal minggu ini diterbitkan iklan dalam akhbar-akhbar tempatan yang mengatakan ia telah bertemu pengurusan kanan di beberapa firma-firma kewangan selepas ia mendapat maklum balas bahawa sesetengah penyelia pilihan untuk mengupah negaranya sendiri mereka lebih Singapura.A beberapa firma mengakui bahawa jabatan tertentu tidak seolah-olah mempunyai" kawasan panas "di mana kelompok pekerja dari negara yang sama muncul telah dibangunkan sejak masa," kata iklan, walaupun TAFEP juga menyebut contoh aduan yang tidak berasas.

PUTIH pekerjaan kolar Singapura bulan lepas mengumumkan bajet yang berat pada perbelanjaan sosial dan mengumumkan sekatan baru ke atas syarikat-syarikat yang mengambil pekerja asing sebagai bandar-negeri cuba untuk mengurangkan pergantungan kepada buruh luar negara dan menangani jurang pendapatan semakin melebar.

Dalam perbahasan bajet awal minggu ini, beberapa ahli parlimen dari pemerintah Parti Tindakan Rakyat (PAP) menyuarakan kebimbangan tentang penduduk tempatan yang sedang dinafikan ditembak saksama pada pekerjaan kolar putih.Liang Eng Hwa, seorang ahli Parlimen yang juga merupakan Pengarah Urusan di DBS Group, mempersoalkan bilangan besar warga asing yang memegang jawatan pengurusan dalam bidang-bidang seperti sumber manusia, pengauditan dan pentadbiran am - kemahiran yang harus agak mudah untuk mencari di Singapura .

Singapura adalah salah satu ekonomi paling terbuka di dunia, dengan warga asing mencakupi kira-kira satu pertiga daripada tenaga kerja.Pada masa ini, ia adalah lebih liberal berbanding saingan Hong Kong Asia dari segi kemudahan di mana firma boleh menyewa profesional asing.Walaupun bekas tanah jajahan British juga mempunyai penduduk ekspatriat yang besar, majikan yang mahu mengupah warga asing mesti menyediakan bukti bahawa kerja tidak boleh sedia diambil oleh tenaga kerja tempatan.

Majikan juga perlu menyediakan pakej imbuhan yang selaras dengan piawaian pasaran semasa di Hong Kong - satu keadaan yang menjadikan ia sukar bagi firma untuk menggantikan pengurus tempatan dengan penggantian kos rendah.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.