Friday, July 20, 2018

SMRT menghadapi denda $ 1.9 juta untuk kematian dua pelatih dan kejadian banjir





SMRT menghadapi denda $ 1.9 juta untuk kematian dua pelatih dan kejadian banjir

SINGAPURA - Operator kereta api SMRT menghadapi denda berjumlah $ 1.9 juta bagi dua insiden dalam tempoh dua tahun yang lalu yang mengganggu perkhidmatan kereta api.

Salah satu kemalangan pada bulan Mac 2016 yang mengakibatkan kematian dua pelatih SMRT, dan yang lain adalah banjir berhampiran stesen MRT Bishan pada Oktober 2017, yang menjejaskan kira-kira 231,000 penumpang.

Dalam menentukan jumlah akhir denda, Pihak Berkuasa Pengangkutan Darat (LTA) pengawal berkata pada hari Jumaat (20 Julai) bahawa ia juga akan mempertimbangkan fakta-fakta lain yang dapat dikurangkan oleh SMRT.

Kenyataan LTA itu berkata dalam kes 2016, siasatan mendapati pasukan kerja SMRT gagal mematuhi prosedur operasi untuk akses trek semasa waktu perkhidmatan kereta api.

"Kelewatan ini dikompaun lagi dengan pengawasan operasi MRT yang tidak mencukupi pada masa kemalangan itu," tambahnya.

LTA juga berkata pengendali gagal mengambil langkah-langkah yang perlu untuk memastikan keselamatan dan kesihatan pekerja.


Pada 22 Mac 2016, dua pelatih SMRT dilanggar oleh sebuah kereta api semasa mereka berada di landasan keretapi menyiasat kemungkinan kesalahan isyarat antara stesen Tampines dan Pasir Ris.

SMRT akan didenda $ 400,000 untuk kejadian ini.

Dalam kes banjir, LTA mengadakan SMRT "bertanggungjawab sepenuhnya", kerana ia dapat dicegah jika air bah bumbung Bishan dan sistem pamnya telah dikekalkan dengan baik.

Ia berkata ia berhasrat untuk menaikkan SMRT $ 1.5 juta untuk banjir, di bawah Akta Sistem Transit Rapid.

"Dalam menaksir jumlah penalti untuk setiap insiden tersebut, LTA telah mempertimbangkan semua fakta dan keterukan insiden itu. LTA juga akan mempertimbangkan sebarang fakta pengurangan lain yang mungkin dibangkitkan oleh pengendali sebagai sebahagian daripada proses yang wajar untuk pengenaan kewangan penalti, "tambahnya.

Denda yang dikutip akan pergi ke Dana Pengangkutan Awam untuk membantu keluarga yang memerlukan tambang pengangkutan, kata LTA.

Mengenai isu yang lebih baru-baru ini, LTA mendedahkan bahawa perlanggaran November lalu (2017) antara dua kereta api di stesen Joo Koon disebabkan oleh masalah dengan sistem isyarat, bukan tindakan SMRT.

SMRT dalam satu kenyataan pada hari Jumaat (20 Julai) memohon maaf atas kejadian itu dan berkata bahawa ia komited untuk "melakukan semua yang kita boleh untuk mencegah insiden masa depan daripada berlaku".

Ia berkata sejak insiden itu, ia telah melaksanakan pelbagai langkah dan mengadopsi metodologi Kaizen, untuk terus memperkuat dan meningkatkan sistem dan pengurusan kakitangannya.

SMRT juga berkata ia telah "bekerjasama rapat" dengan LTA untuk meningkatkan kebolehpercayaan, penyelenggaraan dan keselamatan rangkaian MRT, serta meningkatkan daya tahan dan keteguhannya.

"Dalam beberapa bulan kebelakangan ini, kereta api telah berjalan dengan lebih lancar, memberikan perjalanan yang lebih baik kepada penumpang kami. SMRT komited sepenuhnya kepada misi kami untuk menyediakan perkhidmatan yang selamat, terjamin dan boleh dipercayai kepada penumpang," kata pengerusi Seah Moon Ming.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.