SMRT menghadapi denda $ 1.9 juta untuk kematian dua pelatih
dan kejadian banjir
SINGAPURA - Operator kereta api SMRT menghadapi denda
berjumlah $ 1.9 juta bagi dua insiden dalam tempoh dua tahun yang lalu yang
mengganggu perkhidmatan kereta api.
Salah satu kemalangan pada bulan Mac 2016 yang mengakibatkan
kematian dua pelatih SMRT, dan yang lain adalah banjir berhampiran stesen MRT
Bishan pada Oktober 2017, yang menjejaskan kira-kira 231,000 penumpang.
Dalam menentukan jumlah akhir denda, Pihak Berkuasa Pengangkutan
Darat (LTA) pengawal berkata pada hari Jumaat (20 Julai) bahawa ia juga akan
mempertimbangkan fakta-fakta lain yang dapat dikurangkan oleh SMRT.
Kenyataan LTA itu berkata dalam kes 2016, siasatan mendapati
pasukan kerja SMRT gagal mematuhi prosedur operasi untuk akses trek semasa
waktu perkhidmatan kereta api.
"Kelewatan ini dikompaun lagi dengan pengawasan operasi
MRT yang tidak mencukupi pada masa kemalangan itu," tambahnya.
LTA juga berkata pengendali gagal mengambil langkah-langkah
yang perlu untuk memastikan keselamatan dan kesihatan pekerja.
Pada 22 Mac 2016, dua pelatih SMRT dilanggar oleh sebuah
kereta api semasa mereka berada di landasan keretapi menyiasat kemungkinan
kesalahan isyarat antara stesen Tampines dan Pasir Ris.
SMRT akan didenda $ 400,000 untuk kejadian ini.
Dalam kes banjir, LTA mengadakan SMRT "bertanggungjawab
sepenuhnya", kerana ia dapat dicegah jika air bah bumbung Bishan dan
sistem pamnya telah dikekalkan dengan baik.
Ia berkata ia berhasrat untuk menaikkan SMRT $ 1.5 juta
untuk banjir, di bawah Akta Sistem Transit Rapid.
"Dalam menaksir jumlah penalti untuk setiap insiden
tersebut, LTA telah mempertimbangkan semua fakta dan keterukan insiden itu. LTA
juga akan mempertimbangkan sebarang fakta pengurangan lain yang mungkin
dibangkitkan oleh pengendali sebagai sebahagian daripada proses yang wajar
untuk pengenaan kewangan penalti, "tambahnya.
Denda yang dikutip akan pergi ke Dana Pengangkutan Awam
untuk membantu keluarga yang memerlukan tambang pengangkutan, kata LTA.
Mengenai isu yang lebih baru-baru ini, LTA mendedahkan
bahawa perlanggaran November lalu (2017) antara dua kereta api di stesen Joo
Koon disebabkan oleh masalah dengan sistem isyarat, bukan tindakan SMRT.
SMRT dalam satu kenyataan pada hari Jumaat (20 Julai)
memohon maaf atas kejadian itu dan berkata bahawa ia komited untuk
"melakukan semua yang kita boleh untuk mencegah insiden masa depan
daripada berlaku".
Ia berkata sejak insiden itu, ia telah melaksanakan pelbagai
langkah dan mengadopsi metodologi Kaizen, untuk terus memperkuat dan
meningkatkan sistem dan pengurusan kakitangannya.
SMRT juga berkata ia telah "bekerjasama rapat"
dengan LTA untuk meningkatkan kebolehpercayaan, penyelenggaraan dan keselamatan
rangkaian MRT, serta meningkatkan daya tahan dan keteguhannya.
"Dalam beberapa bulan kebelakangan ini, kereta api
telah berjalan dengan lebih lancar, memberikan perjalanan yang lebih baik
kepada penumpang kami. SMRT komited sepenuhnya kepada misi kami untuk
menyediakan perkhidmatan yang selamat, terjamin dan boleh dipercayai kepada
penumpang," kata pengerusi Seah Moon Ming.
No comments:
Post a Comment
Note: Only a member of this blog may post a comment.