Thursday, November 29, 2018

Pihak berkuasa Kuala Lumpur memperbesar ke atas penyokong di belakang rusuhan kuil






Menteri Dalam Negeri berkata peguam pemaju menyewa samseng untuk mengusir pengurusan kuil secara paksa
Koresponden Trinna Leong Malaysia Di Kuala Lumpur
Menteri Dalam Negeri Malaysia, Muhyiddin Yassin semalam menyalahkan peguam bagi pemaju hartanah One City Development kerana menyewa samseng, yang tindakannya mencetuskan kerusuhan di sebuah kuil Hindu pada hari Isnin.

Dua peguam adalah antara 30 orang yang ditangkap setakat ini untuk membantu polis menyiasat kejadian itu.

One City, yang memiliki tanah di mana kuil Sri Maha Mariamman di Subang Jaya duduk, membantah penglibatannya.

Dua firma guaman juga menyatakan bahawa tidak ada peguam mereka yang terlibat dalam kejadian tersebut.

"Siasatan polis mendapati peguam pemaju telah mengupah sekumpulan lelaki Melayu untuk menceroboh dan menguasai kuil sebelum pemaju dan polis tiba pada pagi Isnin," kata Tan Sri Muhyiddin dalam satu kenyataan.

"RM150,000 telah diserahkan kepada ketua kumpulan untuk menjalankan kerja-kerja perobohan, mengambil alih dan mengawal kuil," katanya.

Kira-kira 50 orang telah disewa untuk melakukan pekerjaan itu, dengan setiap bayaran antara RM150 dan RM300.

DEMOLISH, TAK TERHADAP DAN KAWALAN

RM150,000 diserahkan kepada ketua kumpulan untuk menjalankan kerja perobohan, mengambil alih dan mengawal kuil itu.

MENTERI MENTERI MALAYSIA MUHYIDDIN YASSIN, yang menyalahkan peguam bagi One City Development kerana menyewa samseng.

Sementara itu, Encik Muhyiddin berkata pihak polis masih belum menentukan sama ada peguam bertindak atas arahan klien mereka, katanya: "Saya tidak fikir peguam itu begitu murah hati, jadi ada kaitan dengan sumbangan syarikat."

Dalam satu kenyataan hari ini, One City, "anak syarikat MCT Berhad, secara mutlak menafikan menyewa atau membenarkan pengambilan 'samseng' untuk memulakan rusuhan" di Kuil Sri Maha Mariamman.

"Tempat penumpang diarahkan untuk memberi sokongan logistik dan membantu penempatan semula secara teratur di bawah pengawasan polis," katanya.

Begitu juga, firma undang-undang Skrine mengeluarkan penafian untuk mengatakan bahawa tidak ada peguamnya telah ditangkap oleh pihak berkuasa.

Skrine terlibat oleh One City untuk menangani prosiding sivil yang berkaitan dengan pemilikan kuil di Subang Jaya, kira-kira 40 minit dari pusat bandar Kuala Lumpur.

Firma undang-undang lain, Thomas Philip, berkata ia tidak lagi menyelenggarakan One City selepas pengurusan candi dan One City mencapai penyelesaian pengadilan pada tahun 2014, yang termasuk sebuah penempatan relokasi dan sumbangan moneter untuk sebuah kuil baru yang akan dibina.

MCT Berhad, yang memiliki One City, mengadakan mesyuarat agung tahunannya (AGM) semalam tetapi para pengarahnya memberi laporan kepada pemberita apabila ia berakhir.

Pemegang saham yang berada di AGM memberitahu pemberita kemudian bahawa eksekutif syarikat telah berkata untuk meninggalkan perkara itu kepada polis.

The Malaysian Insight, yang memetik sumber-sumber yang tidak dinamakan, berkata kerajaan negeri boleh mengambil alih tanah tersebut, menawarkan pampasan kepada pemaju dan memberi tanah itu ke kuil.

Orang ramai di kuil telah membesar sejak serangan hari Isnin, di mana lelaki yang tidak dikenali dengan senjata cuba mengusir kakitangan pengurusan kuil pada pukul 2 pagi.

Pada pagi hari Selasa, seorang penyerang menyerang pejabat pemaju.

Polis menasihati orang ramai untuk tidak berkumpul di kawasan kuil itu selepas seorang anggota bomba cedera parah pada hari Selasa. Enjin kebakaran dan ambulans telah diruntuhkan.

Pertengkaran di antara penganut dan penyerang menyaksikan hampir dua dozen kenderaan yang dibakar pada hari Isnin dan Selasa.

Polis rusuhan telah dikerahkan di kawasan itu setiap malam sejak kira-kira 2,000 orang berkumpul di luar kuil itu pada hari Selasa.

Perdana Menteri Mahathir Mohamad memberi amaran bahawa mereka yang bertanggungjawab atas apa yang berlaku, termasuk "tuan boneka", akan menghadapi tindakan tegas mengikut undang-undang.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.