Wednesday, December 12, 2018

Bekas peniaga OCBC didakwa melakukan perdagangan tanpa kebenaran, menyebabkan kerugian kepada bank



SINGAPURA - Lebih dari dua tahun, seorang peniaga di bank OCBC didakwa membuat banyak pertukaran asing tanpa kebenaran dalam sistem bank, yang melibatkan akaun kepunyaan pelanggannya.

Lu Chor Sheng, 40, yang dahulu penasihat perbendaharaan di bank, dituduh melakukan 40 kesalahan di bawah Akta Penyalahgunaan Komputer, dua kesalahan lain yang melibatkan penipuan oleh personasi, serta lima kesalahan yang berkaitan dengan memperoleh, memiliki, menggunakan, menyembunyikan atau memindahkan faedah tingkah laku jenayah.

Dia mengaku bersalah atas tuduhan tersebut pada awal bulan Oktober, tetapi kini membantah jumlah kerugian yang dirasai oleh bank itu, mahkamah mendengar pada hari Khamis (13 Dis).

Mengikut dokumen mahkamah sebelumnya, Lu dikatakan telah menyebabkan bank itu kerugian $ 3.1 juta, tetapi pada hari Khamis, peguamnya Ramesh Tiwary mengatakan jumlah itu sekitar $ 810,000 sebaliknya.

Lu telah mendapat $ 1.2 juta dari dagangan dan menggunakannya untuk membeli mata wang asing, kata dokumen itu.

Menurut pendakwaan, pada tahun 2012, pegawai OCBC bercakap kepada Lu tentang status kreditnya, kerana dia mempunyai kemudahan kredit yang belum dijelaskan dengan bank lain dan hutang kira-kira $ 200,000 hingga $ 300,000 - terkumpul dari pertaruhan bola sepak dan kerugian pelaburan saham lain.

Untuk memastikan tugasnya di OCBC tidak terjejas, Lu didakwa meletakkan dagangan tanpa izin dalam akaun pelanggannya untuk mendapatkan keuntungan, pendakwaan itu ditambah.

Lu menghampiri rakannya, Encik Tan Tiong Lin, untuk menggabungkan dua pemilik tunggal, Pelaburan D2D dan Pelaburan Rubik-Cube, dan menubuhkan akaun perniagaan dengan OCBC untuk pelaburan pertukaran asing.

Lu dikatakan mempunyai kawalan ke atas akaun bank, pemeriksaan pra-tanda oleh Encik Tan, dan surat-surat yang telah ditandatangani untuk membolehkannya mengemukakan arahan kepada pihak Tan.

Walaupun penasihat perbendaharaan dibenarkan memasuki perdagangan tukaran asing hanya apabila mereka menerima arahan dari pelanggan, dan mesti memeriksa kadar pasaran yang ada dengan peniaga bank, cek internal menunjukkan masalah yang timbul dari perdagangan Lu yang diletakkan.

Dalam satu kes pada bulan Ogos 2013, seorang pelanggan OCBC mengalami masalah tempahan perdagangan tukaran asing, kerana ia telah mencapai had, walaupun tidak mengetahui ia mempunyai apa-apa transaksi yang ada pada kemudahan itu. Apabila OCBC menyemak sistem, ia mendapati tiga dagangan yang diletakkan oleh Lu di bawah nama syarikat itu.

Siasatan dalaman menunjukkan Lu menjalankan hampir 200 perdagangan tukaran asing tanpa izin dalam sistem OCBC antara Januari 2011 dan Jun 2013, menyebabkan "kerugian besar kepada bank".

Menurut pihak pendakwaan, Lu juga dikatakan telah melakukan transaksi dalam akaun D2D dan Rubik pada kadar luar pasaran supaya mereka boleh membeli lebih rendah dan menjual lebih tinggi untuk menjana keuntungan yang lebih besar - ini tidak akan mungkin jika dia telah mengehadkan perdagangan dengan peniaga seperti yang dikehendaki.

Selepas kedua-dua firma menyedari keuntungan mereka, dagangan baru diletakkan di dalam akaun pelanggan lain untuk menyembunyikan yang lebih awal. Bergantung kepada pergerakan pasaran, Lu akan mencari cara untuk menutup akaun pelanggan tanpa keuntungan atau kerugian.

Dia juga dikatakan telah memilih akaun pelanggan yang mempunyai hubungan rapat dengannya, sehingga dia dapat memberitahu mereka perdagangan yang salah yang akan diterbalikkan telah dimasukkan ke dalam akaun mereka, dokumen pengadilan menunjukkan. Percayalah kepada tertuduh, pelanggan akan mengabaikan surat pengesahan yang mereka terima pada perdagangan ini.

Lu memilih pelanggan yang mempunyai kemudahan garis depan, memberikannya kelonggaran untuk menunggu pasaran bergerak ke tahap yang dikehendaki sebelum menutup akaun, kata dokumen mahkamah.

Lu diminta untuk mengundurkan diri dari OCBC dan ditinggalkan pada Jun 2013, tetapi pendakwa membingkas contohnya yang mendorong orang lain untuk menyamar sebagai pelanggan untuk meletakkan transaksi sejak itu.

Pada Ogos 2013, OCBC memfailkan laporan polis.

Sementara pertahanan membantah kerugian OCBC yang dialami pada hari Khamis, Timbalan Pendakwa Raya Nicholas Khoo bertanya mengapa angka ini tidak dicabar pada awal Oktober ketika Lu mengaku bersalah dan bersetuju dengan kenyataan fakta.

Kes ini akan didengar semula pada masa akan datang.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.