Friday, June 19, 2020

China pada hari Jumaat mengeluarkan data yang mengatakan koronavirus yang dikaitkan dengan wabah baru-baru ini di Beijing berasal dari ketegangan Eropah







China pada hari Jumaat mengeluarkan data yang mengatakan koronavirus yang dikaitkan dengan wabah baru-baru ini di Beijing berasal dari ketegangan Eropah yang berbeza dari yang kini beredar di benua itu, lapor koresponden China Elizabeth Law.

Ini berlaku lebih dari seminggu setelah kes pertama kali muncul di pasar borong - yang terbesar di Asia - yang telah jatuh sakit sebanyak 184 di ibu negara sahaja, dengan lebih banyak kes di wilayah lain.

China, yang berada di bawah tekanan untuk menerbitkan data tersebut, mengatakan juga telah menyerahkan data tersebut kepada Organisasi Kesihatan Sedunia.

"Menurut hasil kajian genomik dan epidemiologi awal, virus itu berasal dari Eropah, tetapi ia berbeza dengan virus yang kini merebak di Eropah," kata pejabat Pusat Pengendalian dan Pencegahan Penyakit (CDC) China, Zhang Yong. "Itu lebih tua daripada virus yang kini menyebar di Eropah."

Sementara itu, AS mempersoalkan kredibiliti China dalam melaporkan kes koronavirus segar di Beijing. Setiausaha Negara Mike Pompeo, seorang pengkritik China yang terang-terangan, mendesak ketelusan yang lebih besar semasa perbincangan pada hari Rabu di Hawaii dengan pegawai kanan China Yang Jiechi.

Baca juga: Penutupan sebahagian coronavirus Beijing sebagai tanda normal baru di dunia

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.